Naujienos
Vairuotojai, atsargiai – akinanti saulė!
Saulės įtaka mūsų organizmui ir psichologinei sveikatai yra neginčijama. Saulės spinduliai padidina hormono serotonino išsiskyrimą smegenyse, kuris susijęs su teigiama nuotaika ir padeda žmogui jaustis ramiam ir susikaupusiam. Dar viena žinoma saulės šviesos nauda yra jos gebėjimas padidinti organizmo aprūpinimą vitaminu D. Tačiau vairuotojams, ryškiai šviečianti saulė, gali tapti tikru iššūkiu, kai vairuojant automobilį, saulės spinduliai ima akinti ir vairavimas darosi sudėtingas.
Kaip tai nutinka?
Saulės spinduliai turi fiziologinį ir psichologinį poveikį. saulės spinduliai daro įtaką vairuotojo regimajam suvokimui: prastėja matomumas, regėjimas, laikinas aklumas ir pan. Trumpalaikis diskomforto jausmas, kol akys prisitaiko prie ryškios šviesos, yra normalus, tačiau adaptacija gali užtrukti iki 5 minučių.
Saulės akinimas yra neigiamas veiksnys turintis įtakos vairavimo saugumui. Saulės akinimas trukdo vairuotojui matyti, gali sukelti trumpalaikį aklumą ir tokiu būdu padidėja eismo įvykių tikimybė. Akinanti saulė gali paveikti vairuotojams vaizdą apie priekyje esančią eismo aplinką ir tai sukelia pavojų vairavimo saugumui. Kampas tarp saulės padėties ir vairuotojo matymo linijos yra vienas iš esminių veiksnių, turinčių įtakos vairuotojo suvokimui apie saulės akinimą. Ištirtas saulės akinimo laikotarpis parodė, jog didžiausias poveikis vairavimui yra ryte ir vakare rytų ir vakarų kryptimis, palyginti su šiaurės ir pietų kryptimis. Nustatyta, kad neigiamas akinimo poveikis yra didesnis ankstyvą pavasarį, rudenį ir žiemą, palyginti su vasaros mėnesiais.
Nustatyti trys pagrindiniai veiksniai, lemiantys saulės akinimo atsiradimą tam tikroje atkarpoje konkrečiu laiku: saulės padėtis vairuotojo akių atžvilgiu; vairuotojo judėjimo kryptis; matymo linija ir reljefo konfigūracija. Saulės spinduliai neigiamai veikia kelio sąlygų suvokimą, todėl vairuotojai greičiau pavargsta, mažėja darbo pajėgumas ir gali nepastebėti, ar ne laiku pastebėti, kelyje esančių kliūčių, kurių pasėkoje gali įvykti kelių eismo įvykiai.
Svarbu tai, kad kiekvienas dirgiklis gali sutrikdyti regėjimą, todėl transporto priemonių vairuotojams būtina periodiškai pasitikrinti regėjimą:
- Asmenims iki 65 metų – 1 kartą per 10 metų.
- Asmenims nuo 66 iki 79 metų – 1 kartą per 5 metus.
- Asmenims nuo 80 metų – 1 kartą per 2 metus.
Vairuotojams, norintiems apsisaugoti nuo tiesioginių saulės spindulių, rekomenduojama:
- Turėti akinius nuo saulės, kurie ne tik sumažins tiesioginius saulės spindulius, bet ir apsaugos nuo ultravioletinių spindulių. Juos patartina nešiotis su savimi arba laikyti automobilyje, kad šviečiant saulei, bet kada galėtumėte jais pasinaudoti.
- Naudotis skydeliu nuo saulės, kurį galima rasti visuose automobiliuose. Jis reikalingas tam, kad blokuotų saulės spindulius patenkančius pro priekinį stiklą, iš dešinės ir kairės pusių. Skydelį patogu naudoti, nes jis sukurtas taip, kad netrukdytų matomumui, bet apsaugotų nuo saulės spindulių.
- Įsitikinti, kad priekinis automobilio stiklas yra švarus ir nepažeistas, nes nešvarumai ir įvairūs stiklo įtrūkimai blogina matomumo sąlygas esant tiesioginiams saulės spinduliams. Kad taip neatsitiktų, patartina tinkamai ir švariai nusivalyti automobilio stiklą ne tik iš išorės, bet ir iš vidaus, kad neliktų nešvarumų ar riebalų. Patariama valyti minkštu skudurėliu, jeigu stiklui reikia gilesnio valymo, nuplaukite šaltu vandeniu su šepečiu ir stiklams skirtu valikliu. Taip pat būkite įsitikinę, kad automobilio langų apiplovimo bakelyje yra pakankamai skysčio.
- Saulės spinduliams šviečiant tiesiai į automobilio priekinį stiklą, rekomenduojama pasirinkti saugų greitį ir laikytis atstumo nuo priekyje važiuojančios kitos transporto priemonės. Taip pat saugus greitis padės laiku pastebėti kitus eismo dalyvius ar šalikelėje esančias kliūtis ir tokiu būdu išvengiama staigaus stabdymo. Draudimo bendrovės teigia, jog pastebima koreliacija tarp eismo įvykių ir akinančios saulės spindulių. Tad budrumą reikia išlaikyti ir maksimaliai apsaugoti save bei kitus.
- Nelaikyti jokių daiktų ar dokumentų ant priekinės automobilio panelės, taip pat nenaudoti blizgių valymo priemonių, nes jie gali atspindėti šviesą ir dar labiau pabloginti matomumą, kurio pasėkoje gali įvykti kelių eismo įvykis.
Vairuotojai, imkitės visų atsargumo priemonių, kad vairavimas ir saulės spinduliai teiktų malonumą, bet ne didintų eismo rizikos tikimybę!
Informacija parengta remiantis:
- Driving tips for bright or low sun (2018). Prieiga per internetą: https://www.axa.co.uk/car-insurance/tips-and-guides/driving-in-bright-or-low-sun/
- Guo, Y., Hu, J., Wang, R. ir kt. (2024). Study on the influence of sun glare on driving safety. Prieiga per internetą: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360132322011325
- Hawley, C., Roberts, C., Fosdick, T. (2015). Visual impairment and Road Safety: Analysis of UK Road Casualties and Contributory Factors. Prieiga per internetą: https://www.college-optometrists.org/uploads/assets/ff86e812-8b41-44f5-8d64372b020716c3/visual_impairment_and_road_safety_june_2015_.pdf
- Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2000 m. gegužės 31 d. įsakymas Nr. 301 „Dėl profilaktinių sveikatos tikrinimų sveikatos priežiūros įstaigose“ (redakcinė suvestinė nuo 2024-01-20 iki 2024-06-30). Prieiga per internetą: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.DC61D74561C5/asr
- Pegin, P., Sitnichuk, E. (2017). The Effect of Sun Glare: Concept, Characteristics, Classification. Prieiga per internetą: https://www.researchgate.net/publication/312966495_The_Effect_of_Sun_Glare_Concept_Characteristics_Classification
Informaciją parengė
Šiaulių miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro
Visuomenės sveikatos stiprinimo skyriaus
specialistė Renata Jadlauskienė